Yinka Ilori: Transparent Happiness
YINKA ILORI: TRANSPARENT HAPPINESS (TRANSPARENT LYCKA)
24 maj – 12 oktober 2025
Den brittisk-nigerianska konstnären och designern Yinka Ilori MBE (f. 1987) är känd för sitt multidisciplinära arbete som inbegriper arkitektur, skulptur, möbel- och inredningsdesign samt mode. Amos Rex har bjudit in Ilori att skapa ett verk på Glaspalatstorget sommaren 2025. Verket förvandlar ett av Helsingfors livligaste offentliga rum till en plats för interaktion, lek och samhörighet – teman som går som en röd tråd genom Iloris produktion.
I sin konst undersöker Ilori ofta begreppet gemenskap, utifrån sitt nigerianska arv och sina erfarenheter av att växa upp i ett bostadsområde i norra London. Tidiga influenser, i form av sprakande glädjeyttringar i mode, konst och musik, har påverkat hans intresse för att skapa inkluderande, glada rum. För detta beställningsverk riktade Ilori blickarna mot Finlands internationellt uppmärksammade ställning som världens lyckligaste land. Hans installation ställer frågan ”Vad betyder lycka egentligen, och vem är den till för i dagens samhälle?”
Finland har rankats som världens lyckligaste land åtta år i rad [World Happiness Report, 2025]. I rankningen betonas att Finland är ett säkert land med starkt socialt stödsystem, inklusive allmän sjukvård och gratis utbildning, att man har en hög tilltro till institutioner och stark social sammanhållning. Ilori pekar dock på diskrepansen mellan denna bild av Finland ute i världen och de mindre synliga upplevelserna av rasism i Finland [rapporten Being Black in the EU Report, 2023]. Forskning pekar på att lyckan inte fördelas jämlikt och att alla invånare inte känner sig trygga, sedda eller fria att uttrycka glädje offentligt. Denna motsägelse blev central för Iloris verk, då han reflekterade över hur marginaliserade grupper ofta är både hypersynliga och osynliga i det offentliga rummet och den nationella diskursen, och att de sällan inkluderas i lyckonarrativet.
”Vi upplever och uttrycker oftare verklig, otyglad glädje i det egna hemmet, i kyrkor eller på andra trygga, privata platser än i offentligheten, där vi kanske är mera medvetna om risken att bli dömda eller förlöjligade, eller om samhälleliga konventioner. Min idé för installationen på Glaspalatstorget var att visa upp dessa uttryck, hellre än att dölja dem. Ofta förblir vissa gruppers lycka osynlig – jag vill se mera människor som möts på offentliga platser, sätter igång samtal, delar berättelser och skapar bestående, lyckliga minnen”, säger Ilori.
Med verket Transparent Lycka (Transparent Lycka) (2025) skapar Ilori en glädjefull, inkluderande miljö som är gjord för lek och samvaro. I den lekfulla installationen finns en slingrande stig som man kan gå, springa eller åka skateboard på, där finns sittplatser, ett pingpongbord och en basketplan prydd med hans signaturmönster, Ododo (”blomma” på yoruba). Installationen utgör en slående kontrast till det minimalistiska, vitkalkade, modernistiska Glaspalatset i bakgrunden och uppmuntrar därigenom till samtal om det offentliga rummets värde och vem som får trivas där.
Amos Rex mission är att utnyttja museets unika urbana omgivning och bjuda in konstnärer som verkar inom olika områden till att aktivera museets offentliga rum. Projektet ingår i en ny sommarserie med beställningsverk, evenemang och interventioner.
Om konstnären
Bild: Kane Hulse
Yinka Ilori MBE (f. 1987) lever och arbetar i London.
Den brittisk-nigerianska konstnären och designern Yinka Ilori MBE är känd världen över för sitt djärva visuella språk och sina livfulla färger, ofta hämtar han inspiration från sin bakgrund i två olika kulturer för att förmedla sina fängslande berättelser. Ilori anser att konsten ska vara tillgänglig för alla och han är känd för att omvandla urbana miljöer – från reklamtavlor till lekplatser och parker – till immersiva konstverk. Hans mission är att skapa glädje, inspirera till lekfullhet och bidra till att väcka en gemenskapskänsla hos dem som interagerar med dessa omskapade rum.
Iloris verk har visats på en rad separat- och grupputställningar både i Storbritannien och internationellt. Viktiga separatutställningar är bland andra If Chairs Could Talk (The Shop At Bluebird, London, 2015), This is Where It Started (The Whitespace Gallery, Lagos, 2014), Just Africa (Stockholm, 2014) och It Started With a Parable (Jaguar Shoes, London Design Week, 2013). Bland grupputställningarna kan nämnas KNIT! (Kvadrat, Köpenhamn, 2020), Home Affairs (Now Gallery, London, 2015), Making Africa (Vitra Design Museum, Basel, 2015, samt Guggenheimmuseet i Bilbao) och Africa Calling (Africa Utopia, Southbank Centre, London, 2014).
Bland Iloris senare beställningsverk finns Good Things Come to Those Who Wait (Piccadilly Circus, London, 2024), som omvandlade den livliga korsningen till ett utomhusgalleri, Reflection in Numbers (Haus der Kulturen der Welt, Berlin, 2024), en paviljong som undersökte frågor kring rasism inom idrotten, samt Slices of Peace (Kent, 2022), ett gemenskapsprojekt med färggranna äppelskulpturer och ett ljudlandskap (komponerat av Peter Adjaye), inspirerat av den västafrikanska ”call and response”-sångtraditionen.
Yinka Ilori har samarbetat med en lång rad företag och institutioner, såsom Apple, Cubitts, Somerset House, LEGO Group, Dulwich Picture Gallery, Adidas, Wandsworth Council, Creative Courts, Universal Museum, Etnografiska museet i Stockholm och SuperblueMiami.
Yinka Ilori på Amos Rex Shop
Kom och spela pingis eller kasta basketbollar i verket – samtidigt befinner du dig på Amos Rex tak, alltså på kullarna vid Glaspalatsets torg! Ta med dig egna redskap eller låna dem från oss. Pingisracketar och basketbollar finns att låna i Amos Rex museibutik under dess öppettider. Utlåningen fungerar med pant.
Du kan köpa ett urval av Yinka Ilori-produkter i Amos Rex Shop under sommarutställningen på torget. Köp här eller besök butiken i Glaspalatset!